تخم مرغ یک غذای بسیار مطلوب و مغذی است که در غذای روزانه یا به عنوان ماده اولیه در تولید بسیاری از غذا‌های دیگر نقش دارد.

ارائه تخم مرغ و محصولات تخم مرغ با کیفیت بالا برای دوام اقتصادی پایدار صنعت تخم مرغ بسیار مهم است. بررسی بررسی‌های انجام شده در اتحادیه اروپا نشان داد که استحکام پوسته، قوام آلبومین و رنگ زرده معیار‌های اصلی کیفیت برای مصرف‌کنندگان هستند. نکته جالب این است که معیار‌های ایمنی مواد غذایی، بهداشت و تازگی تخم مرغ از نظر اهمیت بالاتر از سیستم تولید مورد استفاده برای تولید تخم مرغ هستند. بنابراین، تضمین کیفیت برای برآورده کردن انتظارات مصرف‌کننده ضروری است.

ارزیابی کیفیت تخم مرغ

تخم مرغ تازه یک غذای فاسد شدنی است. بلافاصله پس از تخم‌گذاری، تغییراتی در محتویات شروع می‌شود و کاهش مداوم کیفیت داخلی شروع می‌شود. همزمان تخم مرغ شروع به کاهش وزن می‌کند. شرایط آلبومین در درجه اول معیار ارزیابی کیفیت تخم مرغ است.

انتظار می‌رود یک تخم مرغ با کیفیت خوب زرده‌ای سفت و گرد داشته باشد که با یک سفیده غلیظ احاطه شده باشد و در صورت شکسته شدن، سفیده بیرونی کاملاً نازک‌تر باشد. در طول ذخیره‌سازی، آلبومین غلیظ به آرامی تجزیه می‌شود و در نتیجه آلبومین رقیق‌تر و بیشتر می‌شود. کیفیت آلبومین اغلب به عنوان تابعی از غلظت آلبومین اندازه‌گیری می‌شود.

مجموعه روش‌های تست تخم‌مرغ Stable Micro Systems ابزار‌هایی را فراهم می‌کند که بخش تولید و بسته‌بندی تخم‌مرغ را قادر می‌سازد تا کیفیت را دقیقاً اندازه‌گیری کند. پارامتر‌های اندازه‌گیری و روش‌های آزمایش شامل ارتفاع سلول هوا است که برای ارزیابی تازگی تخم مرغ انجام می‌شود. اندازه سلول هوا با گذشت زمان افزایش می‌یابد و کیفیت تخم مرغ کاهش می‌یابد.

اندازه‌گیری‌ها شامل ارزیابی وزن تخم مرغ، کیفیت پوسته، آلبومین، زرده، وزن و ضخامت پوسته و… است. دستورات نرم‌افزاری گام به گام، اپراتور را به آسانی با کمک نمودار‌ها از طریق روش‌های آزمایش برای نشان دادن هر دستورالعمل تست هدایت می‌کند. توصیه می‌شود هر هفته ۳۰ تخم مرغ تصادفی غربالگری شود. داده‌های هر آزمایش یا هر دسته را می‌توان به طور خودکار در پایان هر جلسه آزمایش چاپ کرد. داده‌ها را می‌توان در زمان تولید مشاهده کرد و در صورت لزوم، بر اساس آن‌ها عمل کرد یا برای بازیابی در آینده بایگانی کرد.